Afgelopen week kreeg ik de vraag of ik voor het UWV iets wilde schrijven over sporten/bewegen. Hoe krijg je deze in je mindset? Hoe wordt het een gewoonte?

Knettergek

Vanmorgen om 6 uur ging mijn wekker. Sinds een paar weken zet ik tweemaal per week mijn wekker op tijd zodat ik om half 7 kan gaan hardlopen. De eerste keer dacht ik nog ‘knettergek’, maar wanneer je een paar keer begroet wordt door een zon die opkomt, de hazen die rondspringen en de vogels die zingen, wordt het steeds makkelijker om op tijd op te staan en je ronde te gaan lopen.

Een ‘moetje’

Positieve ervaring en de regelmaat waarmee je iets doet helpen mee om iets een gewoonte te laten worden.

Je kan heel hard gaan rennen en halverwege je ronde met de tong op de schoenen lopen. Grote kans dat je binnen de kortste keren stopt met hardlopen. Het is toch niets aan? Je kan er niet van genieten, het wordt een ‘moeten’ en je zoveelste poging om van sporten een gewoonte te maken is mislukt.

Oplossing

Waarom ik er voor koos om om half 7 te gaan rennen? Sinds de kinderen vanwege Covid-19 niet meer naar school mochten, kwamen mijn eigen hardlooprondjes in het gedrang. Bijna dagelijks loop ik hard. Omdat ik eigen baas ben, kon dat altijd mooi tussen alle werkzaamheden en afspraken door. Maar opeens kreeg ik naast mijn eigen werk, het moeder zijn, het huishouden doen, ook de taak om juf te zijn. Om half 11 in de ochtend een rondje rennen, zat er daardoor niet meer in.

Ik zocht dus een oplossing, op welk moment in mijn agenda, in mijn dag, had ik ruimte om te gaan hardlopen? Driemaal per week is dat aan het einde van de middag, eenmaal per week aan het einde van de ochtend, tweemaal per week ’s ochtends vroeg en op zondag loop ik nadat we eerst met zijn allen uitgebreid hebben ontbeten.

Lastig

Je dag in je eentje beginnen in een wereld die aan het ontwaken is, energie opdoen voor de dag die voor je ligt. De mooiste ideeën ontstaan terwijl je loopt.

Als je dit leest lijkt het misschien heel makkelijk. Maar dat is het natuurlijk niet. Ga maar eens een week als eerste je linker schoen aantrekken als je normaal altijd eerst je rechterschoen aantrekt.

Stap één…

De eerste stap, de avond ervoor de wekker op 6.00 uur zetten, is in het begin lastig. Maar als jij even later onder de douche vandaan komt en goed hebt ontbeten, dan weet je weer waarom jij zo vroeg op pad ging. Je hebt een betere versie van jezelf gevonden!

Alles wat je écht wilt bereiken, ligt één stap buiten je comfortzone.